Platformy z grami komputerowymi przestały być tylko sklepami z cyfrowymi tytułami do zakupu i pobrania. Dzisiaj wiele z tych platform decyduje się na schemat przypominający serwisy streamingowe i nie sprzedają już wyłącznie pojedynczych gier. Możemy zauważyć algorytmy proponujące gry na bazie tego w co już zagraliśmy oraz promocje kierowane specjalnie dla nas. Dzisiejsze platformy z grami sprawiają, że zakup, pobieranie i aktualizowanie oraz instalacja przebiega w jednym miejscu co oszczędza czas użytkownika.
Jak zmieniła się rola biblioteki?
Kiedyś użytkownik musiał znaleźć i kupić grę po czym ją zainstalować. Teraz biblioteka jest o wiele bardziej żywa. Platforma pokazuje co jest popularne, jaką grę można wytestować za darmo albo jaka gra powróciła do łask graczy. Steam i Epic Games robią to przez listy życzeń, rekomendacje, wydarzenia i spersonalizowane podpowiedzi. Usługi na konsolach robią bardzo podobnie, sugerują kolejne tytuły do zakupu lub polecają dodatki do gier, które już posiadamy. Przypomina to platformy streamingowe gdzie użytkownik nie patrzy już na to co ma, a na to co jest teraz na czasie i co jeszcze może zakupić.
Płatności i wygoda
Wygoda nie kończy się na uruchomieniu gry. Liczy się to jak łatwo przebiega proces zakupu gry czy odblokowania dodatku. Skomplikowane płatności często zniechęcają graczy. W Polsce ważną rolę odgrywają szybkie płatności, a szczególnie płatności BLIK. Platformy, które dobrze rozwiązują płatności zwykle szybciej zbierają nowych użytkowników. Do wygody dochodzi sama prostota używania platformy, gdzie użytkownik szybko może znaleźć to czego potrzebuje. Poza tym ważne dla użytkowników są zwroty, obsługa klienta i przejrzysta historia transakcji.
Zasady zwrotów i wypłaty środków zależy od samej platformy. W przypadku platform z grami kasynowymi, użytkownik o wiele chętniej sięgnie po kasyno online z szybkimi wypłatami zamiast operatora, który wprowadził limity wypłat i zbędne ograniczenia. Dla użytkowników platform z grami bardzo ważne są szybkie wpłaty i wypłaty za pomocą znanych im metod płatności. Podobnie w przypadku użytkowników platform streamingowych, proste i łatwe metody płatności są najbardziej popularne.
Abonament jako nowy standard również w świecie graczy
Abonamenty w grach zaczęły działać jak subskrypcje filmowe. Są gry takie jak World of Warcraft gdzie gracz opłaca subskrypcję co miesiąc by móc kontynuować grę. W tym przypadku ten system wprowadzono już dawno temu. Dzisiaj platformy z grami wprowadziły również abonamenty, które udostępniają dostęp do dziesiątek tytułów. Jest to model, który znamy z platform streamingowych takich jak Netflix czy Max. W świecie gier można go znaleźć na platformie Xbox od Microsoftu, oferują oni Xbox Game Pass na konsole oraz komputery. Subskrypcja ma kilka poziomów, czym droższa odblokowuje więcej tytułów. Pozwala też na dostęp do gier w dniu premiery w ich własne produkcje co jest plusem dla wielu graczy. Przy zakupie Xbox Game Pass dostajemy również dostęp do abonamentu EA i możemy zagrać w niektóre tytuły produkcji Electronic Arts. Poza tym po połączeniu konta Xbox z konta Riot Games zostają odblokowane dodatkowe skórki i postacie do gier ich wydawnictwa.
Dla graczy mobilnych powstały mniejsze abonamenty takie jak Google Play Pass czy Apple Arcade. Netflix również zaczął wprowadzać sekcję gier w swojej aplikacji w ramach swojej subskrypcji.
Chmura i granie bez instalacji
Streaming gier w chmurze przybliża granie do modelu znanego z streamingu filmów i seriali. Usługi takie jak GeForce Now, Xbox Cloud Gaming czy Amazon Luna pozwalają na granie w nowe gry na starszych sprzętach, na których normalnie najnowsze gry mogłyby działać nieprawidłowo. Celem jest usunięcie bariery sprzętu. Jeśli mamy dobry internet granie w chmurze jest dobrym rozwiązaniem. Szybki internet pozwala na granie bez żadnych opóźnień i nie odczuwa się jakiejkolwiek różnicy w porównaniu do zainstalowanej na dysku gry.
Zapisy gier w chmurze również mają swoją zaletę. Kiedyś by zagrać na innym urządzeniu w ten sam zapis, musieliśmy najpierw zapisać go na pendrive lub płytę CD i fizycznie przenieść plik na inny komputer. Dziś za pomocą zapisu w chmurze możemy pograć chwilę przed telewizorem, a później przenieść się na komputer stacjonarny, ciągle grając w tę samą grę i ten sam zapis. Tak samo w przypadku platform streamingowych, możemy zacząć oglądać film na urządzeniu mobilnym i przenieść się na laptopa czy telewizor i oglądać od momentu, w którym skończyliśmy.
Podsumowanie
Dzięki oferowaniu katalogu, subskrypcji, natychmiastowego dostępu i personalizacji, platformy z grami coraz bardziej przypominają te streamingowe. W efekcie platforma nie jest już tylko dodatkiem do gier, często można komunikować się również ze znajomymi i spędzić cały wieczór na jednej platformie. Największa walka pomiędzy platformami z grami, tak jak i tymi streamingowymi dziś toczy się głównie o wygodę, ofertę i jakość doświadczenia na platformie. Możemy spodziewać się jeszcze większych innowacji i połączeń platform by zaoferować użytkownikowi jeszcze więcej.




